Puheenjohtajalta: Kiertotalous ei ole vaihtoehto – se on uusi lähtötaso
“Kysymys ei ole siitä, osallistummeko vihreään siirtymään, vaan siitä, kuinka nopeasti ja miten hyvin siinä onnistumme“, kirjoittaa RIAn puheenjohtaja Tiia Tuomi.

Rakennusala ei voi enää valita, osallistuuko se vihreään siirtymään. Me olemme sen ytimessä. Lähes puolet luonnonvaroista kuluu rakentamiseen, ja sillä on suora vaikutus päästöihin, energiankulutukseen ja ympäristön tilaan.
Kysymys ei siis ole siitä, osallistummeko vihreään siirtymään, vaan siitä, kuinka nopeasti ja miten hyvin siinä onnistumme.
Viimeisimmän infrarakentamisen yritysvierailuni aikana kävimme keskustelua asfalttimassan kierrätysasteesta. Keskustelumme ei koskenut vain kierrätysasteen prosentteja, vaan ennen kaikkea toiminnan tasapainoa.
Tiedämme, että vanhaa asfalttia voidaan hyödyntää jopa täysin uuden massan raaka-aineena, ja sen käyttö säästää kiviainesta ja bitumia sekä vähentää tuotannon päästöjä. Samaan aikaan tiedämme myös sen, että kierrätysasteen kasvattaminen tuo mukanaan haasteita tuotannon hallintaan ja laadun varmistamiseen sekä rajoittaa asfalttimassan käyttökohteita.
Keskustelussa kiteytyi kiertotalouden ydin rakennusalalla: kyse ei ole yksittäisestä oikeasta ratkaisusta vaan kyvystä tehdä tietoisia, tasapainoisia päätöksiä. Ammattitaito näkyy siinä, että ymmärrämme hyödyt ja haasteet mutta myös rajoittavat tekijät.
Vihreä siirtymä ei rajoitu pelkästään materiaaleihin. Energiatehokkuus ei ole enää vain rakennusten ominaisuus, vaan se koskee koko toimialaa. Rakennusten energiatehokkuutta koskeva lainsäädäntö ohjaa meitä kohti vähäenergistä ja vähäpäästöistä rakennuskantaa, mutta samalla energiatehokkuuslaki tuo velvoitteita myös toiminnan tasolle.
Energiatehokkuus tulee huomioida rakentamisen suunnittelussa ja hankinnoissa mutta myös tuotannossa. Myös rakentamisen täytyy olla energiatehokasta. Suunta on selvä: energiatehokkuus on siirtymässä yksittäisistä ratkaisuista kokonaisvaltaiseksi energiatehokkuuden johtamiseksi.
Vihreässä siirtymässä ja toiminnan johtamisessa sertifioinnit ja arviointijärjestelmät tuovat uskottavuutta ja läpinäkyvyyttä tekemiseen, mutta samalla niillä on myös mahdollisuus kehittyä. Rakennusalalla on hyvä kysyä, ohjaavatko nykyiset käytännöt aidosti kokonaisvaltaiseen toiminnan kehittämiseen.
RALA-sertifikaattien rinnalla myös kansainväliset standardit ja laajemmat johtamisjärjestelmät tuovat toimintaan systematiikkaa, vertailtavuutta ja jatkuvan parantamisen mallin. Ne eivät ole vaihtoehto olemassa oleville käytännöille, vaan mahdollisuus vahvistaa ja yhtenäistää koko alan toimintaa.
Tässä RIAlla on tärkeä rooli. Emme ole vain verkosto, vaan myös osaamisen kehittäjä ja keskustelun avaaja. RIA kokoaa yhteen eri rooleissa toimivat ammattilaiset, tukee jäsentensä kehittymistä ja tuo alan näkemyksiä yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Juuri tällaisessa muutoksessa tarvitaan yhteistä suuntaa ja rohkeutta viedä keskustelua eteenpäin. Kiertotalous ja vihreä siirtymä eivät ole erillisiä teemoja. Ne ovat osa sitä ammattiylpeyttä, jolla rakennamme tulevaisuutta. Meidän tehtävämme on varmistaa, että ratkaisut ovat kestäviä laadullisesti, teknisesti ja taloudellisesti mutta myös ympäristön ja vastuullisuuden näkökulmista.
Tiia Tuomi, RIAn puheenjohtaja