Jättimäinen porakone rouhii uutta metrotunnelia Wienin keskustan alla – kaupunki satsaa joukkoliikenteeseen ja haluaa leikata autoliikenteen päästöjä
Itävallassa Wienin historiallisen keskustan rakennusten ja bulevardien alla, yli 30 metrin syvyydessä, ahkeroi halkaisijaltaan miltei seitsenmetrinen tunnelinporauskone.

Saksassa tilaustyönä valmistettu tunnelinporauskone Debohra (bohren tarkoittaa poraamista) suorittaa kaikki työvaiheet samalla kertaa: tunnelin kaivamisen, tunnelin putken elementtien asentamisen sekä kaivetun materiaalin poistamisen. Debohra on jo nyt kaivanut maata yhtä paljon kuin mahtuisi Wienin oopperatalon sisään (83 000 m3).
Kone on jo avannut ensimmäisen kahdesta uudesta U2-linjan kahden kilometrin mittaisesta tunnelista Matzleinsdorfer Platzin ja Augustinplatzin välillä. Tunnelia kaivaessaan laite on samalla asentanut paikoilleen 8 970 betonikaarielementtiä, jotka muodostavat tunneliputken ulkokuoren.
”U2-rinnakkaistunnelin poraaminen käynnistyy tämän vuoden lopulla”, sanoo Porr AG:n toimitusjohtaja Karl-Heinz Strauss.
Kaikki Debohran kaivama maa kuljetetaan pois keskuskuilun kautta takaisin Matzleinsdorfer Platzille. Maanalainen kuljetus vähentää pölyä ja melua. Sen ansiosta myös vältetään 20 000 kuorma-auton matka kaupungin läpi. Tämä vähentää Straussin mukaan merkittävästi haitallisia hiilidioksidipäästöjä.

Itävallan suurimmat rakentajat
Wienin liikennelaitoksen mittavimman rakennusprojektin ensimmäisen vaiheen toteuttavat kaksi Itävallan suurinta rakennusyhtiötä allianssina. Porr AG ja Strabag SE kaivavat U2-metrolinjan uudelle reitille yhteensä seitsemän kilometriä tunnelia ja rakentavat neljä uutta metroasemaa. Työt valmistuvat vuoden 2030 loppuun mennessä.
Wienin metroprojektin toinen osa käsittää linjan U5 uudistamisen ja jatkamisen. Ilman kuljettajaa liikennöivä täysautomaattinen U5-linja on pian yksi maailman moderneimmista metrolinjoista. Esimerkiksi kaikki ovet avautuvat ja sulkeutuvat automaattisesti asemalle saavuttaessa ja sieltä lähdettäessä.
Ilmastotavoitteet ja väestönkasvu taustalla
Wienin metron laajennus ei ole ainoastaan kaupungin vaativin infrastruktuuriprojekti vaan myös suuri ilmastonsuojeluhanke.
Wienin väkiluku on hiljan ylittänyt kahden miljoonan ihmisen rajan. Tonavan metropoli on siten saksankielisen Euroopan toiseksi suurin kaupunki. Wienin kaupungin tilastoviranomainen ennakoi väestön kasvavan vuoteen 2053 mennessä 15,6 prosenttia nykyistä suuremmaksi.
Joukkoliikenteen uudistusprojektissa rakennetaan kaikkiaan 11 kilometriä uutta metrorataa ja 12 uutta metroasemaa. Näistä neljä on monimutkaisia joukkoliikenteen solmukohtia. U2 ja U5 muodostavat uuden moniyhteysaseman solmukohdan Raatihuoneenaukiolle.
”Nämä investoinnit tehostavat joukkoliikennettä ja vähentävät autoliikenteen päästöjä”, sanoo Wienin liikennelaitoksen osastopäällikkö Helmut Schweiger.
Liikennelaitos arvioi, että yksityisen matkustamisen siirtymä joukkoliikenteeseen vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 75 000 tonnia vuodessa.
”Tämä vastaa noin kuuden miljoonan puun metsää”, Schweiger vertaa.
Julkisen liikenteen matkustajamäärien arvioidaan Wienissä kasvavan 300 miljoonalla matkustajalla vuodessa. Vuonna 2024 Wienin metrojunat, raitiovaunut ja bussit kyyditsivät päivittäin 2,4 miljoonaa ihmistä, eli yhteensä 873 miljoonaa matkustajaa.

Jättiurakan yllätykset
Tunnelitöiden aikana urakoitsijat ovat kohdanneet odottamattomia maaperän painaumia ja -siirtymiä. Myös vesi on tunkeutunut tunneleihin ja työkohteisiin.
”Wienin Tegel-alueen haastavien maaperäolosuhteiden vuoksi teimme 250 koeporausta jopa 60 metrin syvyyteen. Perusteellisia esitutkimuksia varten työstimme 3 000 kaivantoa reitin varrella sijaitsevien talojen alle”, sanoo Porr AG:n toimitusjohtaja Karl-Heinz Strauss.
Yksi rakennustöiden yllätyksistä olivat vuoden 2024 tulvat Wienissä. Esimerkiksi Pilgramgasse-asemalla vesi tuhosi erikoisrakennuskoneita. Työmaan raivaus sekä koneiden korjaus ja uusiminen viivästyttivät töitä.
”U2-laajennuksen suunnittelussa otettiin huomioon sadan vuoden välein toistuvat tulvat, mutta tuhannen vuoden välein toistuva tulva ei ollut ennakoitavissa”, sanoo Strabag Tunnelbau -liiketoimintayksikön johtaja Gerhard Urschitz.
Haasteista huolimatta heinäkuussa 2025 työmaalla saavutettiin tunnelinporaustöiden puoliväli. Yksi jättiurakan opetuksista on ollut se, että ongelmat kannattaa huomioida jo sopimuksia kirjoitettaessa.
”Tämän mittakaavan projekti onnistuu vain suunnittelijoiden, tilaajien ja kumppaneiden tiiviissä yhteistyössä. Kumppanuuteen perustuvat sopimusmallit, kuten allianssimalli, sopivat parhaiten töiden taloudelliseen ja aikataululliseen toteuttamiseen”, Karl-Heiz Strauss toteaa.
Projektin alussa vuonna 2020 kirjattiin Wienin U2xU5-metrohankkeen ensimmäisen vaiheen kustannusarvioksi kaksi miljardia euroa. Tämä perustui 2,5 prosentin inflaatio-olettamaan. Noista ajoista rakennusalan hinnat ovat nousseet nopeammin, joten kumulatiivisten lisäkustannusten arvioidaan olevan 15 prosenttia. Tämä vastaa ainakin 300 miljoonan euron lisälaskua.
Wienin liikennelaitos laatii parhaillaan toisen rakennusvaiheen yksityiskohtaisia suunnitelmia sekä kustannuslaskelmia.

Teksti: Jorma Mattila